Retrostacja » Blog » Ciekawostki » Ikony motoryzacji – London Taxi

Ikony motoryzacji – London Taxi

Excuse me Sir, is this cab free? Yes, let’s go! Pierwsze czarne taksówki pojawiły się w Londynie w XVII wieku. Ówcześnie były to zwyczajne dorożki zwane Hackney carriage – jest to brytyjskie określenie taksówek licencjonowanych przez właściwy urząd. Większość pojazdów ma charakterystyczny kształt oraz czarny kolor, przez co potocznie nazywane są black cabs („czarne taksówki”).

Od 1943 roku, czyli od momentu kiedy pierwsza taksówka londyńska wyszła z linii produkcyjnej firmy Carbodies – Londyńska taksówka przybrała kształty, które znane są nam do dzisiaj. Samochód ikoniczny i jedyny w swoim rodzaju. Niewiele jest przecież taksówek, które hmmm…. Kojarzymy wprost z taksówkami! Na myśl przychodzi mi jeszcze Żółta taksówka z NY, ewentualnie klasyczny Fiata 125p WPT 1313, ale jest to jednak skala znikoma w porównaniu do dostępności Black Cab w Londynie. Ale po kolei, zacznijmy od samego początku…

PRZEZNACZENIE

London Taxi to auto, które stworzone było w jednym celu – optymalnego przewożenia pasażerów. Firma realizująca projekt, Carbodies, powstała w 1919 roku. Jej specjalizacją było wytwarzanie unikalnych nadwozi, montowanych na seryjnych podzespołach innych producentów. Przedsiębiorstwo współpracowało m.in. z Austinem, Hillman’em czy MG. Jedną z najbardziej udanych przeróbek było MG Midget przekształcone w piękne, sportowe coupe [źródło: LINK]

 

Czas na taksówkę! 

W 1948 roku, czyli zaraz po wojnie, wprowadzono do produkcji model taksówki, we współpracy z marką Austin. Auto zaprojektowano z myślą o potrzebach pasażerów – zrealizowano wysokie nadwozie, a także duże i obszerne siedzenia w wydzielonej przestrzeni dla pasażerów. Część przednia zajmowało miejsce dla kierowcy oraz otwarta przestrzeń na bagaże – podobnie jak ma to miejsce w dzisiejszych modelach taksówki londyńskiej. Auta cieszyło się zainteresowaniem do tego stopnia, że część z nich wykonana została na zamówienie indywidualnych nabywców z przeznaczeniem do dziennego użytkowania. Jedynym minusem, na którym już wówczas wskazywano był brak silnika diesla. FX3 zgromadził jednak rzeszę fanów, a produkcja tego modelu trwała przez kolejne lata. Do 1958 roku powstało ich ponad 12 tys. sztuk.

A może mały upgrade? 

W 1958 roku zaprezentowano nowy model taksówki – FX4. Auto wyposażone zostało w niezależne przednie zawieszenie oraz przede wszystkim – nieśmiertelny silnik diesla, który w założeniu konstruktorów miał być projektem bardzo wytrzymałym. Jakie zmiany jeszcze wprowadzono? Przede wszystkim auto zostało poszerzone i delikatnie obniżone. W kolejnych latach udoskonalano konstrukcję wprowadzając liczne udogodnienia – m.in. zderzaki, lampy czy rozwiązanie dedykowane do taksówki – blokada zamków, dzięki którym funciarz nie martwił się o potencjalnie uciekających gapowiczów. W autach próbowano także montować silniki benzynowe, jednakże wytrzymałość i ekonomia silników diesla bezapelacyjnie wypierała inne rozwiązania.

Kolejne lata przynosiły kolejne modyfikacje redukujące niedoskonałości auta, m.in. nowy silnik od Land Rovera, układ kierowniczy czy hamulcowy. Pomimo konstrukcji z lat 50-tych – FX4 wytrwał w produkcji niemalże 40 lat! W 1997 roku zaprezentowano kolejny model taksówki, zrealizowany już przez nowego właściciela firmy – LTI London Taxi International. London Taxi w kolejnych odsłonach produkowana jest do dziś…

W ofercie RETRO STACJI znajdziecie oryginalną, londyńską taksówkę z ostatniego roku produkcji klasycznego kształtu modelu Carbodies FX4 London Taxilink. Podróż londyńską taksówką to czysta przyjemność. Warto spróbować i chociaż na chwilę przenieść się w klimat Londynu lat 80 tych. Nasz model posiada 7 miejsc siedzących i zachowany został w oryginalnym stanie. Zapraszamy, London calling!

Ciekawostka

W Londynie kierowcy pojazdów hackney carriage muszą zdać egzamin, zwany Knowledge of London, w którym sprawdzana jest znajomość rozmieszczenia ulic i ważnych obiektów w mieście. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.