W sobotę, 25 października, odbyło się prawdziwe święto klasycznej motoryzacji – Gala Finałowa Polskiego Konkursu Elegancji! W pięknej przestrzeni Pałacu Rozalin i w otoczeniu wspaniałego ogrodu zebrała się śmietanka polskiej motoryzacji zabytkowej. Było pięknie, było wykwintnie i przede wszystkim – w otoczeniu przepięknych, klasycznych samochodów.
Dziwne uczucie towarzyszyło mi podczas gali finałowej. Momentami ekscytacja, momentami niedowierzanie, a momentami duma. Duma z faktu, że polscy kolekcjonerzy posiadają w swoich kolekcjach auta prawdziwie unikalne, przepiękne i z duszą. W powietrzu unosiła się luźna atmosfera, wszak pomimo podniosłości wydarzenia każdy czuł się swobodnie, mógł wymienić się spostrzeżeniami i uwagami z innym miłośnikiem czy kolekcjonerem zabytków. Rozmowy przy dobrej kawie i obsłudze Pałacu Rozalin trwały w najlepsze, wymieniano się się doświadczeniami, opowiadano ciekawe historie, wspólnie planowano kolejne wyprawy na rajd, zlot czy też zwyczajną wycieczkę klasycznym samochodem.
Tego dnia głównym tematem był jednak finał Polskiego Konkursu Elegancji. W rolę prowadzących wcielili się Jerzy Kossowski (Redaktor Naczelny miesięcznika Automobilista) oraz Patryk Mikiciuk (dziennikarz motoryzacyjny). Samochód po samochodzie przedstawiano modele biorące udział w konkursie, opowiadano o historii danej marki i ciekawostkach związanych z epoką, w której wyprodukowane zostało dane auto. A uwierzcie – było co podziwiać!
Jakie auta pojawiły się w konkursie?
Kolekcjonerzy klasycznej motoryzacji zaprezentowali swoje wspaniałe pojazdy w trzech kategoriach konkursowych: Elegance, Daily Classic oraz Sport.
W kategorii Elegance aż roiło się od chromu, błysku i drewna! Auta przygotowane były z dbałością o najmniejsze detale. Lista zgromadzonych klasyków była do prawdy imponująca i mogła powodować niemały zawrót głowy:
- Mercedes 220 Cabrio B, z 1952 roku.
- Jaguar E-type Flatfloor z 1961 roku
- Aston Martin Lagonda 1982 roku – Grand Prix Konkursu
- Lincoln Zephyr V12 1946
- Citroen DS 1971
- Mercedes Adenauer Cabrio 1953 eoku
- Rolls Royce 20/25 HP Saloon Limousine 1932
- Buick 75 1934 – I miejsce w kategorii Elegance
- Citroen 11b Traction Avant 1954
- Jaguar Mark IV 1959
- Alfa Romeo Giulietta Sprint 1300 z 1958
- Austin Healey 3000 z 1966
- Mercedes W109 6.3
W tak mocno obsadzonym konkursie każdy z pojazdów aspirował do zajęcia I miejsca. Jury miało bardzo trudne zadanie, a w ostatecznym rozliczeniu pierwszym miejscem nagrodzony został samochód z 1934 roku – Buick 75. Naszym zdaniem całkowicie zasłużenie!
Daily Classic
W kategorii Daily Classic kolekcjonerzy przedstawili samochody z lat 1968-1988. Wśród zaprezentowanych aut znalazły się:
- Audi 100 r. 1988
- Citroen CX r. 1981
- Opel Olympia r. A 1968 – I miejsce w kategorii
- Ferrari 308 GTB
- Fiat 124 Spider 1972 r.
- Mercedes R107 560 SL 1987 r.
- BMW 2002i 1970 r.
- Alfa Romeo Giulia GT Junior 1973 r.
Wśród tej kategorii jurorom do gustu najbardziej przypadł Opel Olympia A. Naszym faworytem była Alfa Romeo Giulia GT Junior, chociaż modele Opel Olympia i Ferrari 308 GTB również w pełni skradły nasze motoryzacyjne serducho!
Sport
W kategorii sportowej w blokach startowych ustawiło się 7 unikalnych aut. Wszystkie ze sportowo-klasycznym sznytem. Wśród zebranych aut znalazły się m.in.:
-
- Ford Capri Le Mans 1972
- Porsche 356 Speedster 1967
- Alpine 310 1980
- Renault Alpina A110 1973 – I miejsce w kategorii
- Ferrari Daytona 365 GTB 1968
- Ferrari Testarossa 1988
- AMC Javelin 1972
- Maserati Merak 1980
W tej kategorii zwycięstwo przypadło Renault Alpina A110. Ależ pazur ma to auto! Na naszej liście typów Alpina była mocnym kandydatem do podium, razem z modelem Daytona.
Jury konkursu przyznało także nagrodę główną Grand Prix Polskiego Konkursu Elegancji – Laureatem został model Lagonda Aston Martin. Trzeba przyznać – zwycięskie auto cieszyło się ogromnym zainteresowaniem! Spójrzcie tylko na to cacko!
Konkurs był też przyczynkiem do spotkania miłośników klasycznej motoryzacji w jednym miejscu. Pięknie wystrojone panie w kapeluszach i eleganccy panowie korzystali z wdzięków Pałacu Rozalin, w większości przybywając na wydarzenie klasycznymi autami. Parking zamienił się tego dnia w istną wystawę klasycznej motoryzacji. Jury przyznało nagrodę dla I miejsca placu gościnnego dla Fiata 850 Sport, a nagrodą specjalną uhonorowano model Bentley Speed Six przygotowany przez ABCar.
W Jury konkursu zasiedli: Kamil Łabanowicz (Stylista i projektant samochodów); Patryk Mikiciuk (dziennikarz motoryzacyjny); Jakub Roskosz (Przedsiębiorca, podróżnik, bloger modowy) oraz Jakub Majewski (Architekt, ojciec, pasjonat, twórca projektu Drive Story)
Polski Konkurs Elegancji – wspaniałe wydarzenie, po którym trudno było zasnąć z wrażenia. Gratulacje dla organizatorów za profesjonalizm i stworzenie prawdziwie rodzinnej atmosfery w otoczeniu najpiękniejszych polskich klasyków.
Odważnie przyznajemy – w naszych głowach zaczęły kiełkować marzenia o samochodowej delegacji Retro Stacji w kolejnych edycjach konkursu! To byłby prawdziwy zaszczyt.
Do zobaczenia za rok!
Autor: Piotr