Retrostacja » Blog » Wydarzenia » Polski Konkurs Elegancji – relacja

Polski Konkurs Elegancji – relacja

W sobotę, 25 października, odbyło się prawdziwe święto klasycznej motoryzacji – Gala Finałowa Polskiego Konkursu Elegancji! W pięknej przestrzeni Pałacu Rozalin i w otoczeniu wspaniałego ogrodu zebrała się śmietanka polskiej motoryzacji zabytkowej. Było pięknie, było wykwintnie i przede wszystkim – w otoczeniu przepięknych, klasycznych samochodów. 

Dziwne uczucie towarzyszyło mi podczas gali finałowej. Momentami ekscytacja, momentami niedowierzanie, a momentami duma. Duma z faktu, że polscy kolekcjonerzy posiadają w swoich kolekcjach auta prawdziwie unikalne, przepiękne i z duszą. W powietrzu unosiła się luźna atmosfera, wszak pomimo podniosłości wydarzenia każdy czuł się swobodnie, mógł wymienić się spostrzeżeniami i uwagami z innym miłośnikiem czy kolekcjonerem zabytków. Rozmowy przy dobrej kawie i obsłudze Pałacu Rozalin trwały w najlepsze, wymieniano się się doświadczeniami, opowiadano ciekawe historie, wspólnie planowano kolejne wyprawy na rajd, zlot czy też zwyczajną wycieczkę klasycznym samochodem. 

Tego dnia głównym tematem był jednak finał Polskiego Konkursu Elegancji. W rolę prowadzących wcielili się Jerzy Kossowski (Redaktor Naczelny miesięcznika Automobilista) oraz Patryk Mikiciuk (dziennikarz motoryzacyjny). Samochód po samochodzie przedstawiano modele biorące udział w konkursie, opowiadano o historii danej marki i ciekawostkach związanych z epoką, w której wyprodukowane zostało dane auto.  A uwierzcie – było co podziwiać! 

Jakie auta pojawiły się w konkursie?

Kolekcjonerzy klasycznej motoryzacji zaprezentowali swoje wspaniałe pojazdy w trzech kategoriach konkursowych: EleganceDaily Classic oraz Sport.

W kategorii Elegance aż roiło się od chromu, błysku i drewna! Auta przygotowane były z dbałością o najmniejsze detale. Lista zgromadzonych klasyków była do prawdy imponująca i mogła powodować niemały zawrót głowy:

  • Mercedes 220 Cabrio B, z 1952 roku.
  • Jaguar E-type Flatfloor z 1961 roku
  • Aston Martin Lagonda 1982 roku – Grand Prix Konkursu 
  • Lincoln Zephyr V12 1946
  • Citroen DS 1971
  • Mercedes Adenauer Cabrio 1953 eoku
  • Rolls Royce 20/25 HP Saloon Limousine 1932
  • Buick 75 1934 – I miejsce w kategorii Elegance
  • Citroen 11b Traction Avant 1954
  • Jaguar Mark IV 1959
  • Alfa Romeo Giulietta Sprint 1300 z 1958
  • Austin Healey 3000 z 1966 
  • Mercedes W109 6.3

W tak mocno obsadzonym konkursie każdy z pojazdów aspirował do zajęcia I miejsca. Jury miało bardzo trudne zadanie, a w ostatecznym rozliczeniu pierwszym miejscem nagrodzony został samochód z 1934 roku – Buick 75. Naszym zdaniem całkowicie zasłużenie!

Daily Classic

W kategorii Daily Classic kolekcjonerzy przedstawili samochody z lat 1968-1988. Wśród zaprezentowanych aut znalazły się:

  • Audi 100 r. 1988
  • Citroen CX r. 1981
  • Opel Olympia r. A 1968 – I miejsce w kategorii
  • Ferrari 308 GTB
  • Fiat 124 Spider 1972 r.
  • Mercedes R107 560 SL 1987 r.
  • BMW 2002i 1970 r.
  • Alfa Romeo Giulia GT Junior 1973 r.

Wśród tej kategorii jurorom do gustu najbardziej przypadł Opel Olympia A. Naszym faworytem była Alfa Romeo Giulia GT Junior, chociaż modele Opel Olympia i Ferrari 308 GTB również w pełni skradły nasze motoryzacyjne serducho!

Sport

W kategorii sportowej w blokach startowych ustawiło się 7 unikalnych aut. Wszystkie ze sportowo-klasycznym sznytem. Wśród zebranych aut znalazły się m.in.:

    • Ford Capri Le Mans 1972
    • Porsche 356 Speedster 1967
    • Alpine 310 1980
    • Renault Alpina A110 1973 – I miejsce w kategorii
  • Ferrari Daytona 365 GTB 1968
  • Ferrari Testarossa 1988
  • AMC Javelin 1972
  • Maserati Merak 1980

W tej kategorii zwycięstwo przypadło Renault Alpina A110. Ależ pazur ma to auto! Na naszej liście typów Alpina była mocnym kandydatem do podium, razem z modelem Daytona. 

Jury konkursu przyznało także nagrodę główną Grand Prix Polskiego Konkursu Elegancji – Laureatem został model Lagonda Aston Martin. Trzeba przyznać – zwycięskie auto cieszyło się ogromnym zainteresowaniem! Spójrzcie tylko na to cacko!

Lagonda Aston Martin – Zwycięzca Grand Prix

Konkurs był też przyczynkiem do spotkania miłośników klasycznej motoryzacji w jednym miejscu. Pięknie wystrojone panie w kapeluszach i eleganccy panowie korzystali z wdzięków Pałacu Rozalin, w większości przybywając na wydarzenie klasycznymi autami. Parking zamienił się tego dnia w istną wystawę klasycznej motoryzacji. Jury przyznało nagrodę dla I miejsca placu gościnnego dla Fiata 850 Sport, a nagrodą specjalną uhonorowano model Bentley Speed Six przygotowany przez ABCar.

W Jury konkursu zasiedli: Kamil Łabanowicz (Stylista i projektant samochodów); Patryk Mikiciuk (dziennikarz motoryzacyjny); Jakub Roskosz (Przedsiębiorca, podróżnik, bloger modowy) oraz Jakub Majewski (Architekt, ojciec, pasjonat, twórca projektu Drive Story)

Polski Konkurs Elegancji – wspaniałe wydarzenie, po którym trudno było zasnąć z wrażenia. Gratulacje dla organizatorów za profesjonalizm i stworzenie prawdziwie rodzinnej atmosfery w otoczeniu najpiękniejszych polskich klasyków.

Odważnie przyznajemy – w naszych głowach zaczęły kiełkować marzenia o samochodowej delegacji Retro Stacji w kolejnych edycjach konkursu! To byłby prawdziwy zaszczyt.

Do zobaczenia za rok!

Autor: Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *